POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

W ZE organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom. Polega ona na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom.

Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ZE są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.

Zajęcia rewalidacyjne są konsekwencją przedstawienia przez rodziców w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka. To obowiązkowe zajęcia dla ucznia niepełnosprawnego.

Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej objęte jest ochroną danych osobowych (wrażliwych).

Każde dziecko/ uczeń ZE, zwany dalej uczniem, ma prawo być objęty działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi, mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych, w tym szczególnych uzdolnień, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokojenia tych potrzeb.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:

  • rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
  • rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole;
  • stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły i w życiu oraz w środowisku społecznym;
  • rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
  • wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
  • opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie  oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
  • prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
  • podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego i wychowawczego dla dzieci przedszkolnych oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
  • wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
  • wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
  • udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
  • wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
  • podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna świadczona jest uczniom, gdy jej potrzeba zorganizowania wynika w szczególności z:

  • niepełnosprawności ucznia;
  • niedostosowania społecznego;
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • zaburzeń zachowania i emocji;
  • szczególnych uzdolnień;
  • specyficznych trudności w uczeniu się;
  • deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • choroby przewlekłej;
  • sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • niepowodzeń edukacyjnych;
  • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

O udzielenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej mogą wnioskować:

  • rodzice ucznia/ prawni opiekunowie;
  • uczeń;
  • dyrektor przedszkola/szkoły/placówki;
  • nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem oraz zatrudnieni w szkole specjaliści;
  • pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania lub higienistka szkolna;
  • poradnia psychologiczno – pedagogiczna;
  • asystent edukacji romskiej;
  • pomoc nauczyciela i asystent nauczyciela/ wychowawcy świetlicy  lub ucznia;
  • pracownik socjalny;
  • asystent rodziny;
  • kurator sądowy;
  • organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej przedkłada się wychowawcy oddziału. W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje się wnioski złożone w formie pisemnej lub drogą elektroniczną w sekretariacie szkoły (które po wpłynięciu i zarejestrowaniu przekazuje się wychowawcy).

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w ZE  jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w określonej formie.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor ZE.

Pedagog szkolny kontroluje obieg dokumentacji związanej z pomocą psychologiczno – pedagogiczną, w tym obieg dokumentacji związanej z orzecznictwem poradni psychologiczno – pedagogicznych i specjalistycznych, a także kontroluje realizację wydanych przez nie zaleceń dla dzieci przedszkola i uczniów szkoły podstawowej oraz dokonuje dwukrotnie w ciągu roku szkolnego oceny realizacji zadań z zakresu udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Funkcję głównego koordynatora w zakresie organizacji wszelkich sformalizowanych form pomocy wszystkich uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną pełni pedagog szkolny przy współpracy z psychologiem i nauczycielem wspomagającym, jeśli tacy są zatrudnieni i w konsultacji z dyrektorem szkoły.

Wychowawca oddziału klasowego i przedszkolnego pełni funkcję koordynatora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w swoim oddziale klasowym i w porozumieniu z pedagogiem szkolnym planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Wychowawca oraz nauczyciele i specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia oraz – w zależności od potrzeb – z innymi osobami.

W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną wychowawcy i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający, udzielający uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w udzieleniu uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy oraz dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.

Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają uczniom:

  • wszyscy nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem na zajęciach;
  • wychowawcy;
  • specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:
  • pedagog szkolny,
  • logopeda,
  • terapeuta pedagogiczny,
  • oligofrenopedagog,
  • specjalista z zakresu gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej,
  • doradca zawodowy,
  • nauczyciel wspomagający.
  • pracownicy szkoły poprzez zintegrowane oddziaływanie na ucznia.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:

  1. dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
  2. rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
  3. indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
  4. dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

  1. rodzicami uczniów;
  2. poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
  3. placówkami doskonalenia nauczycieli;
  4. innymi przedszkolami i szkołami;
  5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (np. Domem Dziecka).
Szczegóły zawarte są w aktualnym Systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Zespole Edukacyjnym (ZE) w Nowym Kramsku, dostępnym po zalogowaniu do dziennika elektronicznego w: ORGANIZACJA –> pliki szkoły.