ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ

mgr Elżbieta Wołek:

Godziny pracy Logopedy

Poniedziałek-   9.25- 12.00

Środa-  8.25- 9.40

Czwartek-  12.00- 14.00

Piątek- 8.25- 10.10

Konsultacje dla Rodziców podczas zebrań szkolnych.

Logopeda- to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Zadania logopedy:

- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,

- diagnozowanie logopedyczne,

- organizowanie pomocy logopedycznej,

- prowadzenie terapii logopedycznej,

- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,

- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.


Rozwój mowy u dziecka

7-9 miesiąc
Dziecko powtarza proste sylaby; rozróżnia kiedy mówisz do niego przyjaźnie, a kiedy się złościsz.

12 miesięcy
Dziecko kojarzy osoby z określającymi je słowami („mama”, „baba”, „ciocia”). Rozmawiaj z nim jak najczęściej, prostym językiem, używając łatwych do powtórzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych (kura to „ko-ko”, pies to „hau-hau”). Czytaj książeczki i opowiadaj co widać na obrazkach; baw się w wyliczanki i śpiewaj.

18-24 miesiące
Dziecko zaczyna mówić bardzo prostymi zdaniami, szybko używa coraz większej liczby słów.

36 miesięcy
Dziecko sprawnie posługuje się prostymi zdaniami.

3-latek powinien wymawiać:
wszystkie samogłoski,
spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, k ki, g, gi, ch, i li, j, ł, d, n, ś, ź, ć, dź, ń,
zaczynają się pojawiać: s, z, c, dz,
czasami sz, ż, cz, dż.

u 4-letniego dziecka:
utrwalają się: s, z, c, dz,
pojawiają się sz, ż, cz, dż,
pojawia się r.

5-latek powinien już wymawiać: sz, ż, cz, dż oraz r (ale ok. 35% dzieci nie wymawia jeszcze prawidłowo najtrudniejszych głosek).

Na podstawie: LOGOPEDIA © Young Digital Poland S.A. Gdańsk ’2005